Psiholoģija aiz simpātijām: kāpēc mēs vēlamies sociālo mediju validāciju

Izveidots 19 septembris, 2024
dopamīns

Viena “patīk” rādīšanas spēks sociālajos medijos pārsniedz vienkāršu pieskārienu ekrānam. Neatkarīgi no tā, vai tas ir Facebook, Instagram vai TikTok, atzīmes Patīk var mainīt mūsu uztveri par sevi, uzlabot mūsu noskaņojumu un pat diktēt mūsu uzvedību tiešsaistē. Bet kas ir tas, kas saistīts ar šiem virtuālajiem apstiprinājuma mājieniem, kas liek mums atgriezties, lai uzzinātu vairāk? Atzīmju Patīk psiholoģija iedziļinās iemeslus, kāpēc šie rādītāji ir tik aizraujoši. Izprotot atzīmju Patīk saņemšanas kognitīvo un emocionālo ietekmi, mēs varam gūt ieskatu par sociālo mediju dziļāko ietekmi uz mūsu garīgo labklājību. No psiholoģiskā viedokļa katru reizi, kad saņemam līdzīgu, mūsu smadzenes izraisa dopamīna - neirotransmitera, kas atbild par baudu, izdalīšanos. Tas noved pie atgriezeniskās saites cilpas izveidošanas, kurā lietotāji pastāvīgi meklē apstiprinājumu atzīmju Patīk un pozitīvu komentāru veidā. Taču ne tikai tiešā apmierinājuma sajūta, bet arī psiholoģija, kas slēpjas aiz simpātijām, ietver dziļāku, bieži vien neapzinātu motivāciju, kas ir saistīta ar mūsu vajadzību pēc sociālās pieņemšanas un statusa.

Dopamīns un atlīdzības sistēma

Patīk iedarbina smadzeņu atalgojuma sistēmu, izdalot dopamīnu tāpat kā ēdot savu iecienīto ēdienu vai saņemot komplimentu. Pētījumi ir parādījuši, ka šis laidiens var izraisīt atkarību, radot ciklu, kurā tiek meklēts apstiprinājums, izmantojot atzīmes Patīk un kopīgošanu. Tas rada to, ko bieži dēvē par "dopamīna cilpu", kurā lietotāji pastāvīgi publicē saturu, cerot saņemt pozitīvu pastiprinājumu.

Sociālās apstiprināšanas faktors

Cilvēki pēc būtības ir sociālas būtnes, un vajadzība pēc apstiprināšanas ir iekļauta mūsu psiholoģijā. Sociālie mediji darbojas kā sociālās apstiprināšanas veids, pastiprinot mūsu vēlmi tikt pieņemtiem mūsu vienaudžu grupā. Kad saņemam atzīmes Patīk, šķiet, ka digitālā kopiena mūs atbalsta, kas var novest pie paaugstinātas pašcieņas un piederības sajūtas. No otras puses, atzīmju Patīk trūkums var izraisīt noraidījuma un neatbilstības sajūtu.

FOMO (bailes nepalaist garām) loma

Atzīmju Patīk psiholoģija ir cieši saistīta ar bailēm palaist garām (FOMO). Tā kā lietotāji redz, ka draugi un ietekmētāji saņem tūkstošiem atzīmju Patīk, viņi var justies spiesti saglabāt līdzīgu sociālās iesaistes līmeni. Tas veicina tādu uzvedību kā biežāka publicēšana vai iesaistīšanās stratēģijās "līdzīgs", lai palielinātu redzamību un apstiprinājumu. Bailes tikt atstumtam vai nepamanītam var izraisīt trauksmi un neapmierinātību.

Ietekme uz garīgo veselību

Lai gan atzīmju Patīk saņemšana var īslaicīgi paaugstināt pašcieņu, ilgtermiņa ietekme uz garīgo veselību var būt kaitīga. Pētījumi ir saistījuši intensīvu sociālo mediju izmantošanu un tiekšanos pēc simpātijām ar paaugstinātu trauksmi, depresiju un zemāku pašvērtību. Nepieciešamība pēc pastāvīgas apstiprināšanas var izraisīt emocionālu izsīkumu, it īpaši, ja lietotājiem šķiet, ka viņu saturam netiek pievērsta pietiekama uzmanība.

Secinājums

Psiholoģija, kas slēpjas aiz simpātijām, izceļ sociālo mediju un cilvēka uzvedības spēcīgo krustojumu. Lai gan atzīmes Patīk var sniegt īslaicīgu baudas un apstiprinājuma sajūtu, tās var arī veicināt dziļāku vajadzību pēc apstiprināšanas, kas ietekmē garīgo veselību un labklājību. Atzīstot psiholoģiskos faktorus, kas veicina mūsu vēlmi pēc atzīmes Patīk, mēs varam veikt pasākumus, lai pārdomātāk pārvaldītu savus sociālo mediju ieradumus, prioritāti piešķirot patiesām saiknēm, nevis virspusējiem rādītājiem.

dopamīns

Kad lietotājs saņem like sociālajos tīklos, smadzeņu atalgojuma sistēma aktivizējas, izdalot dopamīnu, kas ir saistīts ar baudu un gandarījumu. Tas rada pastiprinājuma cilpu, kas liek personām vēlēties publicēt vairāk satura, cerot saņemt vairāk atzīmju Patīk.

Jā, pārmērīga koncentrēšanās uz atzīmju “Patīk” iegūšanu var veicināt garīgās veselības problēmas, piemēram, trauksmi, depresiju un nepietiekamības sajūtu. Nepieciešamība pēc pastāvīgas sociālās apstiprināšanas var likt lietotājiem justies emocionāli iztukšotiem, ja viņu saturs nesaņem paredzēto iesaisti.

Spiedienu bieži publicēt ziņas bieži izraisa bailes palaist garām (FOMO). Redzot, ka citi saņem daudz atzīmju Patīk un iesaistās, lietotāji var mudināt publicēt vairāk, lai paliktu atbilstoši un saglabātu sociālo apstiprinājumu savā kopienā vai līdzinieku grupā.